Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Zasady udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej
w Samorządowym przedszkolu nr 185 „Słoneczko”

Pomoc psychologiczno–pedagogiczna dla dzieci i rodziców dzieci udzielana jest w Samorządowym Przedszkolu Nr 185 przez:

  • Dyrektora przedszkola;
  • Wszystkich nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu;
  • Logopedę;
  • Pracowników Specjalistycznej Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym pełniącym dyżur w Przedszkolu: psycholog, logopeda.

Zadania nauczycieli

  1. Nauczyciele zobowiązani są do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych w tym zainteresowań i uzdolnień dzieci na podstawie obserwacji pedagogicznych, a w przypadku dzieci realizujących  obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwacje pedagogiczne zakończone analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
  2. Nauczyciele w oddziałach prowadzą ciągłą obserwacje pedagogiczną.
  3. Obserwacje wstępne prowadzone są w okresie wrzesień – listopad, a wyniki obserwacji wstępnych oraz planowane działania, których celem jest wspieranie rozwoju dzieci omawiane są podczas zebrania rady pedagogicznej (listopad). Nauczyciele przygotowują pisemną informację o wynikach obserwacji wstępnych wskazując dzieci do objęcia pomocą psychologiczno–pedagogiczną.
  4. Nauczyciele informują dyrektora i koordynatora o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno–pedagogiczną.
  5. podczas roku szkolnego nauczyciele udzielają  pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
    • w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem dostosowując odpowiednie formy i metody pracy;
    • informują rodziców o formach udzielanej pomocy;
    • współpracują z rodzicami dziecka w celu efektywności udzielanej pomocy;
    • wnioskują do specjalistów (logopeda, psycholog, inni) o objęcie dziecka pomocą psychologiczno–pedagogiczną,
    • korzystają z porad i konsultacji ze specjalistami;
    • korzystają ze wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych w ramach wspomagania przedszkola.
  6. Pod koniec roku szkolnego nauczyciele przestawiają pisemną analizę dotyczącą udzielanej pomocy oraz przedstawiają wnioski do dalszej pracy z dziećmi.
  7. W przypadku otrzymania dla dziecka opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej nauczyciele planują działania mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem zaleceń zawartych w opinii. Nauczyciele przekazują niezwłocznie  informację o otrzymanej decyzji  do koordynatora oraz dyrektora przedszkola.
  8. Nauczyciele zobowiązani są do dokumentowania pomocy psychologiczno–pedagogicznej.

Zadania koordynatora

  1. Dokonywanie diagnozy logopedycznej w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
  2. Prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych dla dzieci.
  3. Prowadzenie konsultacji i porad dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy oraz eliminowaniu zaburzeń;
  4. Prowadzenie konsultacje z nauczycielami w celu efektywnego wspomagania rozwoju dzieci.

Zadania pracowników specjalistycznej poradni psychologiczno–pedagogicznej

  1. Dokonywanie diagnozy logopedycznej i psychologicznej dzieci na podstawie wskazań nauczycieli i rodziców dzieci;
  2. Prowadzenie ćwiczeń i terapii dzieci objętych opieką specjalistów.
  3. Prowadzenie konsultacji i porad dla rodziców dzieci oraz dla nauczycieli.
  4. Przekazywanie nauczycielom wskazówek do pracy z dzieckiem.
  5. Prowadzenie dokumentacji zgodnie z wymaganiami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

Zadania zespołu pomocy pscychologiczno-pedagogicznej dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

  1. Po otrzymaniu orzeczenia dla dziecka o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną dyrektor wydaje decyzję o przyznanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określa wymiar godzin rewalidacji oraz przesyła  decyzję do organu prowadzącego.
  2. Dyrektor przedszkola powołuje zespół w składzie:
    • Nauczyciele prowadzący oddział
    • Koordynator
    • Specjaliści zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu
  3. Członkowie zespołu zgodnie z terminami:
    • dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka wykorzystując również informacje od rodziców dziecka;
    • opracowują indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni;
    • zespół co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno– pedagogicznej udzielanej dziecku i w razie potrzeb dokonuje modyfikacji programu,
    • nauczyciele i specjaliści dokumentują udzielaną pomoc dla dziecka.
  4. Dyrektor zawiadamia rodziców w formie pisemnej, ustnej lub mailowej o terminie posiedzenia zespołu.
  5. Rodzice na spotkaniu zespołu otrzymują kopię dokumentów (IPET,WOFU)
  6. Rodzice mają prawo wnosić uwagi do opracowanych dokumentów.
  7. Dyrektor, koordynator, specjaliści i nauczyciele w ramach współpracy określają optymalne formy udzielanej pomocy psychologiczno–pedagogicznej.